bckground

Wednesday 11 December 2013


couple vs bcinta...ada beza x??




Haticouple..da mcm virus yg da luas merebak d kalangan rmaja skg..
hmm..tp klau atie dh cayangg nk bt mcm mna kan2??Menangis
ok2..rilek...lets see,beza antra couple n bcinta..pada pandangan saya la..couple dan bercinta tu..beza kot..sebab ada pasangan yang couple tapi pada hakikatnya mereka tak menyintai 1 sama lain..hanya dorongan nafsu semata2..tu la kadang2 mereka ni 'touch n go'..bila da dapat apa yang mereka mahukan mereka akan say gud bye je la kat kita..kcian kan?tapi berlainan pulak ngan bercinta..sebab bila kita cintakan seseorang, automaticly kita akan jaga hubungan tu supaya sentiasa diredhai Allah dan kita nak buat yang terbaik pd pasangan kita..sebabnya kita sayangkan pasangan kita tu..kan3,stju x??Senyuman Lebarheeeeeee...

Hal sebegini disedari dengan baik oleh para sahabat. Dalam suatu kisah yang melibatkan Sayyidina Umar sendiri diceritakan bahawa telah datang kepadanya seorang lelaki dan berkata: “Wahai Amir Mukminin, sesungguhnya aku telah melihat seorang perempuan lalu aku jatuh cinta kepadanya”. Lalu Sayyidina Umar Bin Khattab berkata: “Itu adalah perkara yang tidak mampu dikawal”. Rujuk Al-Jawab Al-Kafi oleh Ibnul Qayyim, m/s 164, cetakan Darul Kutubil Ilmiyyah.
Islam datang bukan untuk berkata: “Jangan menyintai dan buang perasaan cinta itu”, tetapi datang dengan mengajarkan kita bahawa andainya kamu jatuh cinta, maka barhati-hatilah agar cinta itu tidak membuatkan kamu terpesong daripada kebenaran.

Sememangnya manusia itu akan mudah jatuh cinta kepada sesiapa yang berkongsi keserasian dengannya, bak sabda Nabi dalam sebuah hadith:

(الأرواح جنود مجندة فما تعارف منها ائتلف وما تناكر منها اختلف(. أخرجه البخارى (3/1213،3158).

Maksudnya: (Roh-roh itu adalah ibarat tentera yang saling berpasangan, mana-mana roh yang secocok maka roh-roh itu akan bersatu, mana-mana roh yang tak secocok maka roh-roh itu akan berselisih). Dikeluarkan oleh Imam Bukhari (3/1213, no 3158).
selain itu Allah bfirman:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." [QS Ar-Rum: 21].
 Jatuh cinta adalah perkara yang tidak mampu dikawal, hal itu terletak pada kuasa Allah mungkin ia dtg sb da mmg jodoh kta atau Allah skadar ingin mnguji..dan Allah tidak akan menzalimi hambaNya dengan membebankan mereka dengan perkara-perkara yang tidak mereka mampu utk menghadapinnya. 
kalau mampu dan dah tiba masanya, kawin je lah.. =) Mudahnye Islam.. Masyaallah!
sekian,yg baik dtg drp Allah,yg x baik dr dri sya..klau ada silap dn slh hrap dperbtulkan..Assalam..TenangHati

1 comment:

  1. for the first time...succes2!!!heeeee...tengkiu byk2 4 da bloggers yg bri tnjuk ajar,drp x reti jd reti la jgak ckit2,GAMSAHABNIDA...^_^

    ReplyDelete